CERTO SPORT

Motor – Murena 70

Motor – Murena 70

Selva 40xsr + Yamaha70

Prečo motor Murena 70?

Ako novinka pre rok 2013 sa na náš trh dostal motor Selva Murena 70 EFI. Je to opäť motor z dielne Yamaha, ktorý Selva iba prezliekla do svojej farby a ponúka ho výhodnejšie.
Rozdiel je opäť iba vo farbe krytu motora. Nová 70-tka patrí do skupiny najžiadanejších motorov, pre potrebu vyplnenia výkonnostnej diery pre dĺžku lodi od 4,5 do 6m.
Doposiaľ boli v tejto skupine ponúknuté motory so znesiteľnou váhou do 60 koní. Ďalej ponuka pokračovala výkonnostnou radou od 80 koní pri váhach  160kg, čo už pre malé člny bolo príliš veľa.
Nový motor so svojimi 70-timi konskými silami a malým obsahom, ktorý si ponechal od menšieho brata (šesťdesiatky) sa svojou nízkou váhou približuje k váham dvojtaktných motorov.

 

Váha verzus výkon!

Pre pochopenie, nová štvorválcova Selva Murena 70 (Yamaha) váži iba 119kg. Váha je o 15 kg vyššia ako pri starých 2-taktných motoroch Yamaha 70. V zlatých časoch 2-taktov bol tento motor len 3-valec. Nová 70-tka dosahuje pomer sily k váhe iba 1,70kg ku konskej sile (Hp). To znamená, že 1Hp váži iba 1,70kg.

U priamej konkurencii  štvortaktov  sa váha k jednej konskej sile rovná pri Suzuki DF70 v pomere 2,21kg/1Hp, ďalej k zrovnateľným motorom o výkone 75 koni patrí Honda s 2,17kg/1Hp.
Pri dvojtaktoch s riadenými emisiami je BRP Evinrude E-tec so svojimi  1,93kg/1Hp,  Tohatsu 1.92kg/Hp a Mercury Optimax s 2,26kg/Hp.

Ako Yamaha dosiahla nízku váhu?

V prevažnej časti odpoveď spočíva v malom bloku motora. Nová 70-tka je len litrový motor, a to 996ccm. Jeho obsah priamo súvisí aj so spotrebou paliva. Je jasné, že čím je obsah nižší tým menej paliva potrebujete na jeho naplnenie, ale k spotrebe sa dostaneme nižšie. Pre spresnenie,  Suzuki  DF70 má obsah 1502ccm. Mercury 75 je 1732ccm, Honda  BF75 je 1496ccm, BRP Evinrude E-tec  1296ccm a Tohatsu 1267ccm. Motor je osadený na pevnejšom závese čím si zabezpečil vyššiu tuhosť a má použitú prevodovku s väčšou hruškou, čo dovoľuje použiť  prevod s väčším súkolím. Prevodový pomer 2,33:1 čo už naznačuje k možnosť použitia vrtúľ s väčším stúpaním. Pre majiteľov a užívateľov sa tým naskytá príležitosť väčšej variability tuningových vrtúľ aj od iných výrobcov.

Vývoj motora Yamaha/Selva Murena 70 EFI.

Netreba zabúdať na skúsenosti firmy Yamaha vo vývoji lodných motorov a v neposlednom rade na športové úspechy v motoristickom športe. Yamaha je lídrom v motocyklovom sporte do 1000ccm (motoGP). Tento model je postavený, ako som už hore uviedol na 1litrovom obsahu. Veľa skúsenosti a komponentov putovalo do tohto motora priamo z vývojárskej dielne Yamaha racing faktory ktorá pripravuje motory aj pre Valentína Rossiho a Jorgeho Lorenza. Skvostom a priam unikátom je hlava motora ktorá je osadená 16-ventilovou technikou, čiže rozvodom DOHC.

Hlava spolu s schipom v riadiacej jednotke motora dodáva neskutočný výkon v širokom rozsahu otáčok. Nie jeden test tohto motora vyzdvihuje jeho pružnosť a dosahovanie vysokých maximálnych rýchlosti už pri použití štandardne montovanej vrtuli. Rýchlosť pri teste s nafukovacím člnom Selva D470 hravo presiahne hranicu 64km/h.

Mikropočítač ďalej spracováva a určuje, v závislosti na výsledkoch z mnohých senzorov informácie ako optimálne množstvo paliva pre vstrekovanie a predzápal . Tým šetrí palivo a znižuje škodlivé emisie.
O štartovanie a chod motora sa stará technológia Prime Štart (automatický sýtič). Umožňuje jednoducho naštartovať bez použitia ručného plynu a sýtiča.
O životnosť sa stará rada kontrolných snímačov ako napríklad snímač max. otáčok, teploty motora, tlaku oleja a paliva. V prípade problému ktorý môže nastať počas plavby, motor nabehne do núdzového režimu a zníži otáčky na 2500ot./min Tento režim ešte dostatočne zabezpečuje ovládateľnosť Vašej lode. Vzniknutý problém niekoľko krát mikropočítač prehodnotí  a ak problém vyhodnotí ako bezpredmetný, tak sa motor plynule vráti do pôvodných otáčok. Takto je vylúčené, že by sa motor mohol vážne poškodiť. Samozrejme že zaváhanie motora po plavbe treba riešiť jeho kontrolou.

Neuveriteľná spotreba

S loďou Selva D470 čo je čln o dĺžke 4,70m a široký 2,35m, so 700kg zaťažením lode akceleruje za  12,6 sekundy z 0 na 50 km/h a za krátky okamih dosiahne maximálnu rýchlosť 64,3 km / h so štandardnou vrtuľou. Už pri prvej jazde nás presvedčil o ľahkom ovládaní, ekonomike a kultivovanosti.
Spotreba paliva tohto motora s výkonom 70-konských síl a so zaťažením je neuveriteľných 0,26 l/km. Pri Vodnom lyžovaní  sa spotreba vyšplhá na 0,34 l/km. Cestovná spotreba na dlhých plavbách a rovnomernom chode motora na 3400ot./min je 6,2l/mh

Všetko pod kontrolou

K motoru sa štandardne dodáva multifunkčný budík, ktorý vás informuje o otáčkach motora, polohe odklopenia motora čiže Trimu a obsahuje aj svetelnú signalizáciu prehriatia motora či poklesu tlaku oleja.
Pre viac informácii o práci Vášho motora si treba dokúpiť ďalší multifunkčný budík, ktorý prezradí informácie o rýchlosti, stave paliva, prejdenej dráhe a teplote.
Selva tento motor dodáva aj vo verzii 40xsr čo je rovnaký motor ako naša 70-tka. S vloženým difúzorom v saní ktorý ide ľahko odstrániť, ju možno montovať aj na lode s nižším maximálnym dovoleným výkonom.
Na záver, čo dodať. Skúsenosti  ľudí a užívateľov hovoria sami za seba o kvalite týchto motorov. Však všetci dobre vieme, že Yamaha je medzi lodnými motormi najpredávanejšia značka na celom svete.

Ing. Tomáš Čermák