CERTO SPORT

Test 60 koňových motorov v Nórsku

V priamom teste je zastúpená každá značka.

Talian víťazí!!!

Pozreli sme sa na šesť  šesdesiatkoňových motorov, piatich rôznych značiek.
Dva dvojtaktné motory s priamym vstrekom – EVINRUDE E-TEC a SELVA 2T Grey Shark LPDFI a štyri štvortakty – MERCURY F60, SELVA 4T Dorado 60EFI, SUZUKI DF60 a YAMAHA F60. Všetky motory sme testovali na novom člne Ideal 525 SS. Je to Moderný konzolový čln s rozmermi : 5,25m a 1,95m a hmotnosťou 450kg bez motora.
Merali sme rýchlosť, spotrebu paliva , zrýchlenie a hlučnosť so záťažou dvoch osôb na palube.
Aby to bolo spravodlivé, snažili sme sa test uskutočniť počas dvoch dní s podobnými klimatickými podmienkami. GPS je najdôležitejším nástrojom pre meranie rýchlosti, zatiaľ čo spotreba bola meraná pomocou elektronického prietokomeru a hladina hlučnosti sa merala akustickým meračom hlučnosti.
Čas jednotlivých prestávok  spočíval v úmere času meraní jednotiek.
Servisný technik  každého výrobcu sa ubezpečil, či je vrtuľa v správnej výške a v správnej polohe.

Rýchlosť:

Maximálna rýchlosť je podobná pre štyri najrýchlejšie 60-koňové motory. Suzuki je najrýchlejšie s 31,1 uzlami, tesne ho nasledovali ostatné štvortakty s 31 uzlami. Dokonca aj dvojtakty a Yamaha je len 0,3 uzlov pomalšia ako Suzuki so svojimi  30,8 uzlami. Najpomalší je Mercury a Evinrude, resp. 29,6 a 28 uzlov.
Keď necháme motory bežať na 2000 otáčkach, Mercury a dokonca aj dvojtaktný Evinrude, padajú zo sklzu, zatiaľ čo Suzuki, Yamaha a to aj štyri ďalšie motory sa stále podarilo udržať v sklze – to nie je zlé.

 

Palivo:

Meranie spotreby paliva sme robili s dvoma osobami na palube, v maximálnej rýchlosti a s ďalšími šiestimi určenými rýchlosťami. Nie na otáčky motora! Týmto spôsobom sa dosiahlo priame porovnanie medzi motormi na každej danej rýchlosti, ktorá je 25, 23, 20, 17, 12 a 5 uzlov.
Najväčšia spotreba je stanovená 0,8 l na námornú mílu. Suzuki má spotrebu 0,73 l na námornú mílu, zatiaľ čo Mercury a Yamaha má najmenšiu spotrebu a to s 0,65 l na mílu.
Spotreba pri 25-tich uzloch: Yamaha je najviac šetrná so spotrebou 0,48 l na námornú mílu.
Pri rýchlosti 20 a 23-toch uzloch tieto štvortakty spotrebujú 0,46 l až 0,48 l na námornú mílu a pri 17-tich uzloch spotebuje Mercury najmenej paliva a to 0,48 litra. Inými slovami veľmi jednotná spotreba.

 

Zrýchlenie:

Akcelerácia môže byť dobrým ukazovateľom, ale motor môže reagovať podľa stúpania namontovanej vrtule. Preto sme použili vrtule, ktoré najlepšie vyhovujú pre plavbu s dvomi osobami na palube. Vzhľadom na akceleračný moment dosiahli všetky motory dobré hodnoty. Len pár sekúndový rozdiel bol medzi najrýchlejším a najpomalším motorom.
Selva je najrýchlejšia: 0 až 20 uzlov a 0-25 uzlov je za 9,2 a 12,3 sekúnd. Mercury je na druhom konci vďaka 11,7 a 14,6 sekundy.
Z 20 na 25 uzlov sa motory líšia len veľmi málo. Evinrude je najrýchlejší s 2,8 sekundami, a Yamaha má najdlhšiu dobu zrýchlenia 3,8 sekundy.

Hlučnosť:

Hladina hluku je dnes tiež jeden z faktorov lepšieho predaja závesných motorov – pred niekoľkými rokmi to tak nebolo. Požiadavky sú dnes vyššie, čo dokazuje, že sú motory tichšie. Pred rokmi bola hladina hlučnosti viac ako 95-100 dBA pri maximálnych otáčkach. Pri jazde so šesdesiatkoňovým dvojtaktným motorom ste na seba museli kričať.
.
Dnes to neplatí. Výrobcovia motorov vložili veľa energie, času a peňazí do vývoja nových motorov. Dnes existuje už len málo motorov, ktoré sú hlučnejšie ako maximálnych 90 dBA pod plným plynom.
Naše merania však ukazujú značné rozdiely medzi motormi s v rámci hlučnosti. Pri maximálnej rýchlosti sú najhlučnejšie dvojtakty a to s 91 dBA.
Suzuki je najmenej hlučné 84 dBA. Sedem dBA je iste citeľných, pretože 10 dBA predstavuje zdvojnásobenie akustického tlaku. Suzuki prešlo celkovo najlepšie skúškou hlučnosti.
Celkovo v troch zo siedmich skúšaných rýchlostí: na plný plyn na 23 uzlov a na 20 uzlov.
Štvortaktná Yamaha, dokonca prechádza cez hlukové skúšky s malými plusovými hodnotami.
Dva motory zo všetkých sú úplne terno a to dvojtaktné motory Evinrude a Selva. Oba sú najhlučnejšie zo skupiny. Selva 2T je ostrá!

Všetky motory sú vhodné pre všestranné použitie. Na konzolovej lodi sme videli malé zanedbateľne rozdiely. Ale ak si máme vybrať víťaza, musí to byť Selva Dorado 60. Je to narýchlejší, ekonomický a je tichší než väčšina ostatných a bol tiež najrýchlejší v zrýchlení a v neposlednom rade cenovo najdostupnejší.
Evinrude 60 E-TEC – so zabudovaným systémom pre zazimovanie – dokázal byť užívateľsky najpríjemnejší zo všetkých.

Test uskutočnil spotrebný magazín VI MENN / BAT
a bol online zverejnený na klikk.no
Originál test nájdete tu: http://www.klikk.no/motor/baat/article316128.ece